آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

تابستان امسال با وجود دنباله‌دارها، سیارکها و بخصوص سیاره‌های پرنور منظومه خورشیدی بسیار پر هیاهو و زیبا شده است. این شبها پس از غروب خورشید سیاره ناهید (زهره)، مشتری، زحل و مریخ بمانند 4 ستاره پرنور در آسمان پدیدار می‌شوند و هر علاقه‌مندی را به رصد خود دعوت می‌کنند.

10028 planets Aug 2018 west to south S

خب، بعد از غروب خورشید چه می‌بینیم؟
نخستین موردی که توجه را جلب می‌کند، ستاره‌ای پرنور در بالای افق غربی (محل غروب خورشید) است. این جسم نورانی ستاره نیست و در اصل سیاره زیبای ناهید (زهره) است. سیاره زهره دومین سیاره منظومه خورشیدی است که هم اکنون با ابزار رصدی می توانید آن را به شکل تربیع ( نیمه ) رصد کنید. البته در نظر داشته باشید برای دیدن قرص این سیاره به بزرگنمایی بیشتر از 40 برابر نیاز دارید. سیاره زهره تا اواخر تابستان در بالای افق غربی دیده می شود و می توانید از دیدن آن لذت ببرید.

نمای نزدیک سیاره زهره در تلسکوپ
عکاس : خسرو جعفری زاده |  http://www.astropix.ir/venus-august-18-2018/


دومین جسم نورانی آسمان شب که در بالای افق جنوب – غربی قرار دارد، سیاره مشتری است. این سیاره با قدر 2.2- در آسمان شب و نزدیکی ستاره قلب عقرب خودنمایی می کند. دیدن سیاره مشتری و چهار قمر آن با تلسکوپ و دوربین دوچشمی می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. در ادامه می‌توانید برای خود پروژه‌ای تعریف نمایید. به طور مثال رصد قمرهای مشتری و رسم رقص قمرهای آن به دور سیاره را انجام دهید. کافی است برای انجام آن هر یک ساعت سیاره مشتری را رصد کنید و جای قمرهای آن را راسم نمایید. بعد از چند روز می توانید حرکت قمرهای مشتری را به زیبایی رسم نمایید

نمای نزدیک و تلسکوپی سیاره مشتری
عکاس : خسرو جعفری زاده  |  http://www.astropix.ir/jupiter-and-its-two-satellites-may-17-2018/

 

پس از سیاره مشتری، عروس منظومه خورشیدی در آسمان شب خودنمایی می‌کند. سیاره کیوان (زحل) در میان ستاره‌های بیشمار کهکشان راه شیری قرار دارد. البته در نظر داشته باشید برای دیدن کهکشان راه شیری به آسمان تاریک و دور از نور شهرها نیاز دارید. سیاره زحل نیز در وضعیت مناسب رصدی قرار دارد. برای دیدن حلقه‌های آن به تلسکوپ با بزرگنمایی بیشتر از 30 برابر نیاز دارید. سیاره زحل در این زمان در فاصله 1,418,872,719 کیلومتری از زمین قرار دارد و با این حال به زیبایی می‌توان آن را رصد کرد.
در زمان رصد سیاره زحل می توان برخی از قمرهای آن را نیز با ابزار رصدی دید. اما پرنورترین آنها قمر تیتان هست که با قطری برابر با 5100 کیلومتر از ماه زمین بسیار بزگتر است.

نمای تلسکوپی سیاره زحل به همراه شکافها و دیسک های آن
عکاس : خسرو جعفری زاده  | www.astropix.ir/rings-of-saturn-august-18-2018/

دیگر سیاره پرنور آسمان شب در این فصل، سیاره مریخ است. این سیاره که هم اکنون در بهترین وضعیت رصدی خود و نزدیکترین فاصله به زمین قرار دارد بسیار دیدنی و جذاب است. رنگ قرمز آن به دلیل وجود اکسید آهن است و در ابزارهای رصدی قوی نیز میتوان کوه‌های مریخ را نیز دید. سیاره مریخ هم اکنون در فاصله 62.800.000 کیلومتری زمین قرار دارد و با قطر 6779 کیلومتر در آسمان شب به مانند جسم نورانی قرمز رنگی در بالای افق جنوب شرقی و از قدر 1.5- دیده می‌شود.

نمای نزدیک سیاره مریخ
عکاس : خسرو جعفری زاده |  http://www.astropix.ir/mars-august-18-2018/

 

iranoptic banner 101

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد